بیانیه‌ی موسسه مهر و ماه برای روز جهانی کار و کارگر

اول ماه می ۱۸۸۵ (۱۱ اردیبهشت) عده‌‌ای از کارگران آمریکا برای شرایط سخت و ناعادلانه‌ی کاری خود دست به اعتراضاتی زدند که موجب کشتار تعدادی از آنها شد. با این حال کارگران برای دستیابی به خواسته‌هایشان به اعتراضات خود ادامه دادند، تا اینکه سرانجام به نتایج مطلوبی دست یافتند.
به این مناسبت ده‌ها سال است درکشورهای مختلف روز اول ماه می را به عنوان روز جهانی کارگر، یاد و خاطره‌ی آن کارگران را گرامی می‌دارند.

کارگران ایران، امسال نه تنها با مسائل تکراری از جمله منصفانه نبودن قراردادهای کاری، بیمه‌ی نامناسب اجتماعی، عدم افزایش مستمر دستمزد براساس تورم و … روبرو هستند بلکه به دلیل اتفاق ناگوار سیل در برخی از مناطق متاسفانه تعداد زیادی از ایشان محصولات زراعی، دام‌ها و سرمایه‌های کاری خود با از دست رفتن خانه و کاشانه‌ی خود مواجهند و با عدم موجودیت سازمان‌های کارگری که می‌توانست با حضور خود، ساماندهی خواسته‌های کارگران را با دولت و کارفرمایان‌شان عهده‌داری کند، با روند کند و گاهی بی‌نتیجه برای جبران خسارات خود دست و پنجه نرم می‌کنند.
مدت‌هاست که افزایش دستمزدها، متناسب با تورم درکشور انجام نگرفته و اکثر کارگران در زیرخط فقر زندگی می‌کنند و دستمزدشان همیشه بسیار پایین‌تر از وضعیت واقعی دستمزدهاست، در نتیجه روز به روز با سفره‌های خالی‌تر به حاشیه شهرها رانده شده، آرامش و امنیت خود و خانواده‌هایشان را از دست می‌دهند.
برای از بین بردن مشکلات کارگران و امکان بهره‌مندی از یک زندگی شرافت‌مندانه با رعایت کرامت انسانی، ما خواستار اجرایی شدن بندهای زیر به نفع طبقه‌ی کارگر کشورمان هستیم:

▫️ساماندهی مشکلات کارگران با ارتباط موثر اعضای شوراهای کارگری و نمایندگان کارگران
▫️توجه ویژه نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی ایران به شرایط کارگران به خصوص حقوق زنان کارگر
▫️اصلاح قوانین در خصوص حمایت از کودکان و افزایش سن کار از ۱۵ به ۱۸
▫️شفاف‌سازی وضعیت بیمه‌ی کودکان کارگر ۱۵ تا ۱۸ سال
▫️منصفانه کردن قراردادهای کارگری
▫️برطرف کردن سطح اختلاف حقوق کارگران زن نسبت به کارگران مرد
▫️تامین بیمه‌ی مناسب اجتماعی
▫️افزایش مستمر دستمزد کارگران براساس نرخ تورم
▫️جلوگیری از تعطیل شدن کارگاه‌ها، کارخانه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی