این پرسشی است که این روزها اگر ارتباط مستقیمی منطقه نداشته باشید، به سختی می‌توان پاسخی برای آن پیدا کرد. جنگلوک با سرد شدن آتش یا شاید افتادن آن به دامن بلوط‌های تنومند و چند صد ساله در دامنه‌های زاگرس، کم کم از یادها رفته و به خیل حوادث فراموش شده پیوسته است. تعجبی هم ندارد. طوفان حوادث مجال نفس کشیدن و تأمل را از آدمی گرفته است، روزگار بدی است؛ غمنامه‌ای از پی غمنامۀ دیگر می‌نویسیم و یک تلخی را با تلخی دیگر از یاد می‌بریم.

اکنون کمتر نشانی از کپرنشینان جنگلوک در خبرگزاری‌ها هست؛ مؤسسه مهر و ماه، اما از هر راه ممکن سعی می‌کند از اوضاع جنگلوک و شرایط مردمانش خبر بگیرد تا هم از آنان بیاموزد و هم به هنگام ضرورت و به خواست خود آنان، کمک‌های شما را به سنجیده‌ترین وضع به دستشان برساند.

پس از خبرهای اولیه بلافاصله گروه ویژۀ رسیدگی به آتش سوزی کپرهای این سکونتگاه غیر رسمی تشکیل شد و از راه دور با تکیه بر داده‌های جناب حافظ عثمان بلید، معتمد مردم، هر روز در جریان وضعیت جنگلوک بوده است.

نقطۀ روشن و امیدبخش در جریان این حادثه تلخ و دردناک همکاری و همیاری مردم محلی است که از همان ساعت‌های اول بی‌دریغ و با همۀ توان خود به یاری مردم آسیب‌دیده شتافتند. همت آنان، گروهی از دیگر نوعدوستان را هم به منطقه جذب کرد، اما هدایت امر همواره در دست خود مردم محلی بود. در حال حاضر، با همّت مردم چابهار، زاهدان، هلال احمر، بسیج استان فارس و جمعی از نوعدوستان دیگر نقاط، مایحتاج اولیه و ضروری مردم تأمین شده است.

شنبه دهم خرداد ماه، یکی از مسئولان پروژه‌های بلوچستان مهر و ماه، با رعایت اکید شرایط بهداشتی برای خودش و برای جامعه محلی، به جنگلوک رفت. در هوای شرجی و گرمای وحشتناک غروب چابهار به منطقه رسید و برایمان از جنگلوک گفت؛ پیشتر هم گفته بودیم که در آتش سوزی، 27 کپر کاملاً سوخته و خاکستر شده و 4 کپر آسیب کمتری دیده اند. ساکنان کپرها اکنون در چادرهای هلال احمر اسکان داده شده اند، جلوی چادرها کولرهای گازی به چشم می‌آیند، زنان اغلب جلوی چادرها نشسته‌اند و چند نفری چیزی می‌بافند یا می‌دوزند، بچه‌ها هم در خاک و خل از سروکول هم بالا می‌روند و به ماشین آویزان شده‌اند.

در جنگلوک تعدادی خانه غیرقانونی هم ساخته شده که از آتش مصون مانده‌اند. اما برقشان غیرقانونی است و آب هم ندارند. آب را باید از نقاط دیگر تهیه کنند. اکنون پشت چادرهای هلال احمر، چند منبع آب بزرگ، آب خانواده‌ها را تأمین می‌کند. 4 چشمه سرویس‌های بهداشتی ساخته شده و زیر چادرها را هم سیمان کرده‌اند که از خاک و آلودگی در امان بمانند. برای هر چند خانواده اتاقک‌های کوچکی با بلوک سیمانی به عنوان آشپزخانه ساخته شده، که سقفش سایه‌بانی فلزی است. نیاز فوری منطقه در حال حاضر سایبان است که آشپزخانه‌ها و فضاهای مشترک را از آفتاب سوزان و گرمای کشندۀ محیط حفظ کند؛ گرمایی که به معنای واقعی کلمه نفس‌ آدم را بند می‌آورد. خیریه محسنین از زاهدان آمادگی خود را برای انجام این کار اعلام کرده‌اند.

از آن‌جا که دوستان شما در مهر و ماه، برای آگاهی از نیازها، هر روز با جناب حافظ عثمان در ارتباط بوده‌اند و این نیازها به راستی روز به روز در حال تغییر بوده است، همین امروز به ما اعلام کردند که پروژه‌ای که مردم در جلسه دیروزشان اجرای آن‌را به مؤسسۀ مهر و ماه پیشنهاد کرده‌اند، ساخت دو چشمه حمام سرویس بهداشتی است که هزینه حدودی آن با کمک جمع آوری شدۀ فعلی ما نزدیک است. ضمن اعلام گزارش ساخت، در صورت نیاز به پول بیشتر، پشتمان به شما گرم است.