زرآباد، جست‌وجوی این نام در اینترنت شما را با یک بهشت مخفی آشنا می‌کند، بهشتی در گوشه جنوب شرقی ایران، استان سیستان و بلوچستان شهرستانی با ۲۶ هزار نفر جمعیت. سیل اخیر اما مردمان ساکن این خطه را با بحران‌های جدی روبه‌رو کرده است. ۱۲ روستا به صورت کامل به زیر آب رفته و تمام وسایل زندگی و معاش روستاییان را از بین برده است. پس از سیل با یکی از محلی‌ها گفت‌وگویی داشتیم. زمانی که از زیبایی‌های منطقه خود می‌گوید غرور خاصی در صدایش است اما وقتی می‌خواهد از پیامدهای سیل تعریف کند، بغضی در گلو دارد: «همه چیز از بین رفته. کل دام‌ها، کل مزارع، فقط چند مزرعه‌ی موز باقی مانده‌ که شاید بتوان از دل گل و لای چند درصد از محصولات را نجات داد. این حجم از خسارت را هیچ‌کس نمی‌تواند برآورد کند. مردم دیگر چیزی ندارند.»

مردمان زرآباد برای گذران زندگی عموماً یا کشاورزی و دامداری دارند یا با ماهیگیری امورات خود را می‌گذرانند و یا در سال‌های اخیر در حوزه گردشگری مشغول به فعالیت شده‌اند. تمامی این مشاغل پس از سیل اخیر با بحران روبه‌رو شده‌اند، دام‌ها و مزارع از بین رفته‌اند و گردشگری هم رونقی ندارد.

از رابط محلی درباره وضعیت مردم می‌پرسیم: «خوشبختانه نسبت به وضعیت اضطراری روزهای اولیه اوضاع اندکی بهتر شده است اما مردم هنوز سرپناه ندارند. کمک‌های مردمی در روزهای اولیه نجات‌بخش بود اما کماکان نیاز به غذا و امکانات اولیه وجود دارد. در حال تهیه‌ی فهرستی از نیازهای اولیه هستیم تا به وسیله کمک‌های مردمی تهیه کنیم و به دست مردم برسانیم.»

توزیع کمک‌های مردمی در این محله به وسیله نیروهای بومی انجام می‌شود. آنها با شناختی که از منطقه و نیازهای مردم دارند توانسته‌اند تا امروز کار توزیع را ساماندهی کنند. هنوز هیچ تشکل مردمی در این منطقه مستقر نشده و کمک‌ها از طریق غیرمستقیم به فعالان این منطقه می‌رسد. #مهروماه در روزهای ابتدایی پس از سیل با برخی فعالان و معتمدان محلی در این منطقه ارتباط برقرار کرد تا با ارسال کمک‌های مردمی بخشی از نیازهای مردم منطقه را تأمین کند. فهرست کمک های نقدی و اقلام خریداری شده از طرف موسسه مهروماه توسط نماینده‌ی موسسه در زرآباد ارسال شده و مهروماه بر شیوه‌ی هزینه‌کرد و توزیع آن نظارت دارد. با کمک هم می‌توانیم اندکی از سختی این روزهای تلخ برای مردمان منطقه بکاهیم.