بر اساس گزارش های رسمی و غیررسمی در هفته‌ای که گذشت دست‌کم هفت مورد زن‌کشی و یک مورد اسیدپاشی به زنان گزارش شده.

روزنامه همشهری از یک زن‌کشی به‌دست مردان در بجنورد خبر داده است. این قتل روز شنبه ۱۶ تیرماه اتفاق افتاده است.

روزنامه خراسان هم در گزارشی که روز چهارشنبه ۲۰ تیر منتشر شد، از بازداشت یک مرد ۵۰ ساله‌ در مشهد خبر داد که یک زن بی‌سرپناه ۳۵ ساله را به دلیل حسادت به قتل رسانده است. او که خود نیز به اعتیاد دچار است درباره دلیل این قتل گفته: «یک روز به طور اتفاقی او را در وسط شمشادهای بزرگراه فجر دیدم که با چند معتاد دیگر در حال مصرف مواد مخدر است. این بود که غیرتی شدم و او را به قتل رساندم». تاریخ این زن‌کشی نامشخص است.

علاوه بر خبرهای زن‌کشی، رسانه رکنا خبر اسیدپاشی به یک زن در تهران را منتشر کرد. مرد متهم به اسیدپاشی که در یکی از شهرهای جنوبی ایران بازداشت شده ادعا کرده که این زن با او رابطه خارج از ازدواج داشته است.

این قتل‌ها با محوریت آبرو و حیثیت مردانه یا خانوادگی و همچنین در واکنش به شوریدن زنان علیه خشونت مردسالارانه صورت می‌گیرد.

سالانه تعداد نامشخصی از زنان در ایران به دست مردان خانواده قربانی خشونت‌های فجیع می‌شوند. طبق گزارش‌های رسمی، از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا پایان دی‌ماه، حداقل ۱۰۰ زن و دختر و از فروردین تا ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ نیز دست‌کم ۲۳ زن و دختر توسط اعضای خانواده مانند همسر، پدر، برادر و خواستگار سابق خود به قتل رسیده‌اند. این قتل‌ها عمدتاً به دلیل مسائل مرتبط با حفظ آبرو و حیثیت خانوادگی یا واکنش به مقاومت زنان در برابر خشونت‌های مردسالارانه صورت می‌گیرد.