روز ملی کودک

امروز روز ملی کودک است و این روز فرصتی است برای تاکید بر حقوق کودکان، به‌ویژه کودکانی که در معرض آسیب‌ و از حقوق ابتدایی خود محروم هستند. ما باید به آینده کودکان توجه ویژه داشته باشیم، چرا که آن‌ها از آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه هستند که با توجه ویژه دولت‌ها و مراقبین اصلی کودکان می‌توانند پایه‌گذاران فردای جامعه باشند.

کودکان کار، کودکان در معرض خشونت، تبعیض و بی‌عدالتی از جمله قربانیان اصلی غفلت دولت‌ها به عنوان مسئولین اصلی در درجه اول و عموم جامعه در درجه دوم هستند. ما برای تحقق حقوق کودکان نیاز به قوانینی داریم که از حقوق آنها محافظت کرده و ضمانت اجرایی داشته باشند تا بتوان مانع از ادامه استثمار و آسیب به کودکان شوند.
در دنیایی که جنگ‌ها، شورش‌ها و تروریسم هر روز جان کودکان را می‌گیرند و آن‌ها را از حق زندگی، آموزش و آرامش محروم می‌کنند، زمان آن رسیده که با همدلی و همکاری اجتماعی به حمایت از این کودکان بپردازیم.

نهادهایی چون سازمان‌های مردم‌نهاد نقش حیاتی در ایجاد آگاهی و تقویت همبستگی اجتماعی دارند. این سازمان‌ها می‌توانند جامعه را نسبت به مشکلات کودکان حساس کنند و با توانمندسازی کودکان، آن‌ها را برای آینده‌ای بهتر آماده کنند. این نهادها همچنین وظیفه مطالبه‌گری برای احقاق حقوق کودکان از برنامه‌ریزان و مسئولین را بر عهده دارند اما با این وجود همچنان این دولت‌ها هستند که مسئولیت اصلی صیانت از حقوق کودکان بر دوش آنهاست و سازمان‌های مردم‌نهاد نقش بازوی کمکی را بر عهده دارند.

به امید روزی که برقراری عدالت برای کودکان و رعایت حقوق اولیه آنها دغدغه همگان شود و همه ما به سهم خود برای زندگی بهتر برای کودکان گام برداریم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *